Siirry sisältöön
kuvituskuva

Arjen tärkein tyyppi -somekanavat kertovat nuorille kehitysvammaisuudesta ja kehitysvammatyöstä

Tukena Oy on mukana Kehitysvammaliiton ja yhdeksän palveluntuottajan yhteisessä Arjen tärkein tyyppi -kampanjassa, joka tekee kehitysvammaisuutta ja kehitysvamma-alan työtä nuorille tutuksi somessa. Tarkoituksena on hälventää ennakkoluuloja ja madaltaa kynnystä tutustua kehitysvammaisiin ihmisiin ja kehitysvammatyöhön yhtenä uravaihtoehtona.

Kampanjan tavoitteena on rohkaista nuoria lähtemään esimerkiksi TET-harjoitteluun tai kesätöihin kehitysvamma-alalle.

”Mutta jotta päästään niin pitkälle, että nuori hakee kesätöihin alalle, pitää ensin tapahtua paljon muuta. Siksi kampanjassa painopisteenä on myös yleinen asenteiden tuuletus ja vammaisia ihmisiä kohtaan tunnettujen ennakkoluulojen torjuminen”, kampanjan markkinointikoordinaattori Sandra Kurki kertoo.

Kampanja nostaa erilaiset ihmiset näkyviksi. Kampanja näkyy Instagramissa ja Tiktokissa tilillä @arjentarkeintyyppi. Kampanjan nettisivuilla (arjentarkeintyyppi.fi) voi hakea TET-harjoitteluun, opiskeluun liittyvälle harjoittelujaksolle tai kesätöihin mukana olevien organisaatioiden toimipisteisiin. Kampanjassa on tällä hetkellä tarjolla eri puolilla maata harjoittelu- tai kesätyömahdollisuuksia lähes 300:ssa eri asumisyksikössä, päivätoimintakeskuksessa ym. palveluyksikössä, joissa tuotetaan palveluja kehitysvammaisille ihmisille. Työ- ja harjoittelupaikkoja voi etsiä ja hakea kätevän karttasovelluksen avulla.

”Kehitysvamma-alalle tarvitaan lisää työntekijöitä, jotta kehitysvammaisille ihmisille voidaan taata laadukkaat palvelut myös tulevaisuudessa. Tietoisuuden lisääminen alan mahdollisuuksista ja kehitysvammatyön vetovoiman nostaminen vaativat pitkäjänteistä työtä. Siksi tällainen kampanja on tarpeen”, Kehitysvammaliiton viestintäpäällikkö Anneli Puhakka sanoo.

Kehitysvammaliiton koordinoimassa Arjen tärkein tyyppi -kampanjassa on tällä hetkellä mukana yhdeksän kehitysvammaisille ihmisille palveluja tuottavaa organisaatiota, mutta uusia otetaan mukaan jatkuvasti. Kampanjan somemateriaaleja tuotetaan yhdessä organisaatioiden eri toimintayksiköiden kanssa eri puolilla maata.

Kampanjassa mukana kanssamme:

Attendo

Hoivatie

Humana

Kymenlaakson hyvinvointialue

Mäntyniemi-yhdistys

Onnikodit

Pihlajalinna

Pirkanmaan hyvinvointialue

 

Linkit kampanjan kanaviin:

Instagram: https://www.instagram.com/arjentarkeintyyppi/

Tiktok: https://www.tiktok.com/@arjentarkeintyyppi

Verkkosivu: https://arjentarkeintyyppi.fi

 

Lisätietoa:

Anneli Puhakka, viestintäpäällikkö, Kehitysvammaliitto, p. 0400 906061, anneli.puhakka(at)kvl.fi

Sandra Kurki, p. 045 348 3869, sandra.kurki(at)gmail.com

Heli-Maria Hakala, rekrytointisuunnittelija, Tukena Oy, heli-maria.hakala@tukena.fi

Tukena logo
Evästeasetukset

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Ole hyvä ja valitse evästeet, jotka haluat sallia.