Siirry sisältöön
Tukena Oy:n varatoimitusjohtaja Mari Pietarinen

Omannäköinen hyvä elämä ja arki

Ammattilaisten tulisi aidosti olla kiinnostuneita siitä mitä omannäköinen hyvä elämä ja arki kullekin asiakkaalle tarkoittaa. Mari Pietarinen pohtii pysähtymisen ja aidon kohtaamisen merkitystä kehitysvamma-alan asiakastyössä.

Tapaan työssäni paljon vammaistyön ammattilaisia sekä apua ja tukea tarvitsevia asiakkaitamme. Usein palveluyksikössä vierailuni jälkeen olen jäänyt pohtimaan kehitysvammaisten ihmisten arkea ja elämää.

Tulevatko heidän tarpeensa ja toiveensa varmasti kuulluksi ja ihminen aidosti kohdatuksi? Tukea tarvitsevalla ihmisellä on suuri riski jäädä pelkästään hoivan kohteeksi ja oman elämänsä sivustaseuraajaksi. Osallisuus ja tyytyväisyys omaan elämään toteutuu arjen pienissä hetkissä. 

Eräällä loppuvuoden vierailulla Tukenan palveluyksikössä Joensuussa sydän jälleen läikähti, kun yksi asukas esitteli kotiaan. Hän kertoi asuneensa meillä jo 1990-luvun alusta lähtien ja siitä, miten hyvin hän meillä viihtyykään. Toinen asukas esitteli ylpeänä omaa kissapehmolelukokoelmaansa sekä kodissaan sijaitsevan sääaseman kaikki lisäosat ja vempaimet leveä hymy kasvoillaan. 

Meillä asiakassuhteet ovat usein hyvin pitkiä. Lupaamme asiakkaille loppuelämän kodin, jos he itse niin haluavat.

 

Ammattilaisten rooli on pysähtyä, kiinnostua ja olla läsnä

Haaveilen maailmasta, jossa jokainen ihminen löytäisi oman juttunsa, on se sitten kissat tai sääasemat tai mikä vaan. Miten hienoa olisikaan, kun vammaisalan ammattilaiset olisivat aidosti kiinnostuneita ihmisten haaveista, unelmista ja tulevaisuuden näkymistä.

Voi kun arki olisi joka paikassa muutakin, kun ruokailuja, peseytymistä ja siivousta. Eipä meidän monenkaan aikuisen elämä ihan pelkästään näiden suoritusten ympärillä pyöri. 

Hoitajamitoituksista sekä välillisestä ja välittömästä asiakastyöstä puhumisen sijaan meidän alan ammattilaisten pitäisi pysähtyä ihmisen rinnalle, olla läsnä.

Meidän tulisi puhua yhdenvertaisuudesta ja ihmisoikeuksista, siitä kuka kukin oikeasti on. Millaista tukea hän tarvitsee, mistä hän pitää, mistä ei pidä, mistä haaveilee, mistä nauttii ja kenen kanssa hän haluaa aikaansa viettää ja miten?

 

Muistetaan, ketä varten tätä työtä teemme

Kaikilla meillä on tarve tulla nähdyksi ja kuulluksi. Jos keskitymme vain suorituksiin ja siihen, onko siivouspäivä toteutunut joka tiistai, sänky pedattu aamuisin, vatsa toiminut, ruoka maistunut ja nämä kaikki muistettu kirjata tarkasti asiakastietojärjestelmään, niin keskitymmekö me ammattilaiset oikeisiin asioihin?

Pysähdymmekö me kiireen keskellä kysymään asiakkailtamme, mitä sinulle oikeasti kuuluu ja miten haluaisit arkeasi juuri tänään viettää?

Se jos jokin tulisi olla meidän ammattilaisten perustehtävän ydin.  

Kirjoittaja Mari Pietarinen toimii Tukena Oy:n varatoimitusjohtajana. Hänellä on takanaan myös pitkä ura asiakastyössä kehitysvamma-alalla.